استاد کیهان کلهر

 

کیهان کلهر نوازنده #کمانچه و آهنگساز، یکی از بزرگان موسیقی در ایران و همچنین در صحنه جهانی می باشد.

کیهان کلهر تا کنون چند بار نامزد جایزه بزرگ #گرمی شده و در پنجاه و نهمین مراسم جایزه گرمی، به همراه گروه جاده ابریشم به رهبری یویوما توانستند با آلبوم sing me home موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی جهانی شوند.

وی در ۳ آذر ۱۳۴۲ در تهران و در خانواده ای کرمانشاهی به دنیا آمد. یادگیری موسیقی را از هفت سالگی آغاز کرد و دوازده ساله بود که به صورت حرفه‌ای به موسیقی پرداخت و در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری کرد. کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود.

در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد و سپس به نیت ادامه تحصیل راهی کانادا شد و در رشته آهنگسازی از دانشگاه کارلتون اتاوا فارغ‌التحصیل شد.

کلهر در چند سخنرانی و مصاحبه، انگیزه و الگو خود را در نوازندگی کمانچه استاد #علی_اصغر_بهاری نام برده‌ است. او همچنین برای شناساندن موسیقی ایرانی به جهان تلاش بسیاری کرده‌، برای متال همکاری هنری با اردال ارزنجان، شجاعت حسین خان ، یویوما، ژائو ژیپینگ، عالیم قاسمف، بروکلین رایدر، ارکستر فیلارمونیک نیویورک، کوارتت کرونوس و گروه سازهای بادی هلند، او را به هنرمندی بین‌المللی تبدیل کرده‌است.

کلهر با هنرمندان ایرانی از جمله #محمدرضا_شجریان، علی‌اکبر مرادی، شهرام ناظری، #حسین_علیزاده و گروه دستان هم به اجرای موسیقی پرداخته ‌است.

او همچنین در زمینه موسیقی فیلم نیز فعالیت داشته که می توان به موسیقی متن فیلم “فصل کرگدن” و “جاده ابریشم” اشاره کرد.

 برخی از آثار او عبارتند از: “شب، سکوت، کویر” “بی تو به سر نمی شود” “باران” “فریاد” “ساز خاموش” “هاونیاز” و ….

source: wikipedia
@partmusicschool

کیهان کلهر و تریو رامبراند

Kayhan_Kalhor & Rembrandt Frerichs – Offering | Podium Witteman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *