خبرنامه آموزشگاه موسیقی پارت

خبرنامه آموزشگاه موسیقی پارت - شماره سوم


ده نکته برای تمرین نو آموزان موسیقی

قدم اول برای یادگیری موسیقی بعد از ثبت نام در یک کلاس موسیقی، تمرینات روزانه است. از هر موسیقیدانی که بپرسید برای نوازنده یا خواننده شدن چه باید کرد، خواهد گفت: "تمرین".  نکات زیر را در هنگام تمرین و همیشه به خاطر داشته باشید

1. هدف اول انجام تمرینات روزانه بصورت مستمر است.

حتی بهترین استادان موسیقی برای انجام تمرینات روزانه تلاش می کنند. این کار بایستی جزو روتین زندگی شما شود. ببینید چه ساعتی از روز بهترین زمان برای ،تمرین موسیقی شما است. اگر صبح ها را دوست دارید، حداقل یک ساعت زودتر از خواب بلند شوید تا به سر کارتان دیر نرسید. اگر عصر ها را ترجیح می دهید قبل از اینکه خسته شوید و قبل از خواب تمرین خود را انجام دهید. در هر حال اگر تمرین یک روز را انجام ندادید، روز بعد حداقل ۵ دقیقه تمرین خود را بیشتر کنید.

2. گرم کردن دست و انگشتان

تمرینات انگشتان قبل از تمرین قطعات، اجباری و از مهم ترین کارها است. گرم کردن نه تنها انگشتان و دستان را قابل انعطاف می نماید، بلکه از آسیب های عضلانی هم می کاهد. هر نوازنده قبل از اجرا یا کنسرت بایستی با نواختن گام، آرپژ یا اتود دستان خود را گرم کند. آیا تا بحال شنیده اید که ورزشکار قبل از مسابقه بدن خود را گرم نکند؟ در این مورد موسیقی هم مثل ورزش است.

3. بیست دقیقه تمرین در هر روز

چرا ۲۰ دقیقه؟ این مقدار برای نو آموزان نه خیلی کم است که تمرین را بی نتیجه کند و نه آنقدر زیاد است که شما را خسته کند. منظور از بیست دقیقه یعنی تمرین قطعه کلاس باید بیست دقیقه بصورت روزانه انجام شود. ۵ دقیقه برای گرم کردن دست در ابتدای تمرین و ۵ دقیقه هم در پایان تمرین برای نتیجه گیری اضافه کنید.
نیم ساعت؟! بنظرتان زیاد است؟ باور کنید خیلی وقت ها بیشتر از نیم ساعت در صف بانک، مطب دکتر یا جاهای دیگر منتظر می مانیم. زمان تمرین با بالا رفتن تکنیک و علاقه و پیشرفت در کلاس بیشتر هم خواهد شد.

4. به بدنتان توجه کنید

به بدن و ذهن تواما توجه کنید. بعضی اوقات ما به بدن مان توجه نمی کنیم. اگر هنگام نت خوانی، نت ها را تار می بینید، اگر صدای ساز را درست نمی شنوید،  یا به هنگام تمرین درد غیر عادی در قسمتی از بدن خود احساس می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

5. امکانات محل تمرین

آیا هوای اتاق شما به خوبی تهویه می شود؟ نور اتاق کافی است؟ صندلی شما مناسب و راحت است؟ برای تمرین اتاقی را در نظر بگیرید که دارای امکانات کافی داشته باشد و دور از سر و صدا باشد. همینطور در فصل های مختلف دمای هوا را نیز در نظر بگیرید. مثلا در صورت امکان در تابستان که هوا گرم تر است در ساعت های خنک تر روز و در زمستان در ساعات عصر تمرین کنید.

6. مسابقه ای وجود ندارد!

به خاطر بسپارید که فراگیری همه مثل یکدیگر نیست. اگر پیشرفت شما از هم کلاسی تان کندتر است، ناراحت و شرمنده نشوید. داستان مسابقه خرگوش و لاک پشت را که می دانید؟! بهترین موسیقیدانان هم موفقیت خود را مدیون عزم و صبر خود می دانند. موسیقی سریع یاد گرفتن یک قطعه نیست، موسیقی یعنی صبر و حوصله داشتن برای تمرین های مداوم و صرف سالیان زیاد برای یادگیری.

7. با معلم تان مشورت کنید.

همیشه چه در کلاس های خصوصی و چه در کلاس های گروهی با معلم تان صحبت کنید. قسمت هایی از درس را که برای شما سخت است، یا مواردی را که متوجه نشده اید با معلم تان مطرح کنید. معلم، دوست شما است و می تواند مشکلات شما را حل کند. خجالت نکشید و با او درباره درس ها و نکاتی که ابهام داشته اید، صحبت کنید.

8. مراقب ساز خود باشید.

ساز شما مثل دوست شما است و برای نواختن آن را لازم دارید. برای اینکه نوازنده خوبی باشید، فقط خود شما کافی نیستید! به یک ساز خوب هم نیاز دارید.
مراقب آن باشید و هروقت احساس کردید که مشکلی دارد، فورا آن را به یک تعمیرکار خوب نشان دهید.

9. به خودتان جایزه بدهید

اگر قطعه مشکلی را نواختید که قبلا اجرای آن برایتان مقدور نبوده، به خودتان جایزه بدهید. منظور خودنمایی و یا ولخرجی نیست. (مثلا یک لیوان چای مورد علاقه، خریدن یک سی دی جالب برای خودتان) این کار باعث تقویت روحیه شما خواهد شد و اشتیاق شما را برای یادگیری بیشتر می کند.


10. وسایل تمرین را در دسترس داشته باشید.

قبل از هر تمرین، همه وسایل تمرین را در دسترس قرار دهید. به غیر از ساز این وسایل را نیز لازم دارید:
مترونوم
تیونر
کتاب نُت
سه پایه نت
زیر پایی (در صورت نیاز)
دستگاه پخش موسیقی (mp3 player، کامپیوتر یا سیستم پخش موسیقی)

 

http://musiced.about.com/od/adviceformusicians/tp/practicetime.htm


[بازگشت به صفحه اصلی خبرنامه]

ثبت نام از طریق اینترنت

اخبار آموزشگاه موسیقی پارت

دوره جدید کلاس سلفژ بصورت گروهی
کلاس های سلفژ گروهی از اردیبهشت 1403 زیر نظر آقای مهدی قاسمی استاد دانشکده موسیقی دانشگاه تهران شروع خواهد شد.
ادامه خبر ...

ثبت نام دوره های زمستان 1402
دوره های ساز و موسیقی برای کودکان و بزرگسالان برای ترم زمستان 1402
ادامه خبر ...

کلاس های جدید ارف برای کودکان - پاییز 1402
دوره جدید ارف برای رده سنی 4 تا 6 سال در پاییز 1402 برگزار می شود.
ادامه خبر ...

دوره جدید کلاس سلفژ گروهی
کلاس گروهی سلفژ، توسط آقای مهدی قاسمی مدرس دانشگاه هنر و هنرستان موسیقی از مهرماه 1402 برگزار می شود.
ادامه خبر ...

عضویت در خبرنامه آموزشگاه
آدرس ایمیل:

وبلاگ آموزشگاه موسیقی پارت