انیمیشن های الهام بخش برای علاقمندان به موسیقی

 

قسمت اول: کوکو

#کوکو انیمیشنی در ژانر موزیکال و فانتزی به کارگردانی لی آنکریچ است. این انیمیشن داستان پسرک ۱۲ ساله‌ای را روایت می‌کند که به موسیقی علاقه فراوانی دارد، اما خانواده‌اش موسیقی و یادگیری آن را نسل به نسل ممنوع کرده‌اند. او آرزو دارد مانند هنرمند و الگویش “ارنستو دِلا کروز” به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شود. در روز مردگان به مقبره ارنستو می‌رود تا گیتار او را برداشته و با آن بنوازد…

موسیقی این انیمیشن توسط #مایکل_جاکینو ساخته شده است. جاکینو آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی بوده که برای ساخت #موسیقی_فیلم انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای شهرت دارد. وی برنده جوایز مهمی چون #اسکار و #گرمی می‌باشد. از آثار او می‌توان ماموریت غیرممکن (قسمت سوم)، شگفت‌انگیزان، انیمیشن “بالا”، راتاتویی و … اشاره کرد.

موسیقی در “کوکو” نقش بسیار مهمی را ایفا میکند، زیرا داستان این انیمیشن درباره موسیقی و رویای موزیسین شدن است. مجموعا ٧٩ دقیقه از فیلم دارای موسیقی است، و بیشتر ترانه ها و موزیک متن از موسیقی زیبای اسپانیا و مکزیک الهام گرفته اند.

علاوه بر قطعه هایی که جاکینو با همکاری ترانه سرایانی مانند “کریستین اندرسن لوپز” “ژرمن فرانکو” “آدرین مولینا” و … ساخته، از بسیاری از ترانه های سنتی مکزیکی و اسپانیایی در آن استفاده شده است.

ترانه ” مرا بخاطر بسپار” از انیمیشن کوکو، در نودمین دوره جوایز #اسکار برنده ی بهترین ترانه اصلی فیلم شد.

دانلود موسیقی انیمیشن کوکو

معرفی اپلیکیشن های موسیقی

 

در این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور هستیم کلاس های موسیقی را در خانه و به صورت آنلاین برگزار کنیم، خوشبختانه تکنولوژی امکانات بسیاری را برای آموزش و یادگیری در اختیار ما قرار داده است که میتوان در آموزش موسیقی نیز از آن ها بهره برد.

تصمیم داریم که اپلیکیشن های مفید در زمینه یادگیری موسیقی (تئوری موسیقی، ریتم، سلفژ و …) را معرفی کرده و نحوه کار با آن ها را توضیح دهیم تا هنرجویان عزیز بتوانند در اوقات فراغت خود از آن ها استفاده کرده و به تمرین موسیقی بپردازند.

لینک قسمت اول 

موسیقی فیلم روزی روزگاری هالیوود

 

“روزی روزگاری در هالیوود” نهمین فیلم بلند #کوئنتین_تارانتینو است و داستان آن در سال ۱۹۶۹ و شهر لس آنجلس رخ می‌دهد و ماجرای یک بازیگر تلویزیونی را دنبال می‌کند که به همراه بدلکار خود، در جستجوی راهی برای موفقیت در هالیوود هستند.

موسیقی این فیلم همانند بیشتر آثار پیشین تارانتینو، انتخابی بوده و توسط خود کارگردان انتخاب شده است. تارانتیو عشق و قدرشناسی خاصی نسبت به موسیقی دهه ۶٠ و ٧٠ و ژانر های موسیقی آن دوره دارد (موسیقی فیلم #پالپ_فیکشن در پُست های پیشین) و موسیقی این فیلم نیز ادای احترامی به بهترین آثار دهه ۶٠ است. ترانه های انتخاب شده کاملا با داستان فیلم که در هالیوود رخ میدهد منطبق و هماهنگ هستند.

در این فیلم مجموعا ٢٠ ترانه از آثار گروه های مشهور #راک و #راک_اند_رول مانند:

Paul Revere and the Raiders, Deep Purple, Vanilla Fudge

و همینطور قطعه ای از آثار موسیقی فیلم #موریس_ژار نیز استفاده شده است.

دانلود موسیقی فیلم روزی روزگاری هالیوود

چند نکته جالب درباره آنتونیو ویوالدی

 

آنتونیو_ویوالدی، خالق بیش از ٨٠٠ اثر ارزشمند از جمله چهار فصل و گلوریا، در روز ۴ مارس ١۶٧٨ همراه با زلزله ای مهیب که ونیز را لرزاند به دنیا آمد!

در ادامه چند نکته جالب درباره این موسیقیدان را خواهیم خواند.

آنتونیو_ویوالدی به عنوان فرزند ارشد خانواده ای مرفه در ونیز، در سال ١٧٠٣ کشیش شد. اما او به وظایف خود عمل نمیکرد و ترجیح میداد زندگی اش را وقف موسیقی کند.

به دلیل موهای قرمز رنگی که از پدرش به ارث برده بود، دوستانش به او لقب “پرته روسو” (کشیش سرخ) را داده بودند. البته موی سفیدی که در تصاویر نقاشی شده از او میبینید کلاه گیس بوده است!

Il Gran Mogol بسیاری از آثار آنتونیو ویوالدی تا مدت ها بعد از مرگ او هرگز اجرا و شنیده نشدند، بخشی از آن ها گم شده و یا پنهان شده بودند. کنسرتو فلوت در سال ٢٠١٠ در اسکاتلند و نسخه های دست نویس اپرای “اورلاندو فیوریوزو ” در سال ٢٠١٢ پیدا شد!

ویوالدی ٣٧ سال از زندگی خود را وقف تدریس موسیقی و رهبری گروه کر در مرکزی مخصوص کودکان بی سرپرست کرد.

مجموعه “چهار فصل” از اولین و مهم ترین نمونه های موسیقی برنامه ای بوده و به توصیف فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان می پردازد. ویوالدی اشعار کوتاهی را برای توصیف هر فصل بر روی نسخه دست نویس مجموعه چهار فصل خود نوشته که هنوز مشخص نیست شاعر آنها که بوده و ممکن است نوشته خودش باشند.

او حدود ۵٠٠ کنسرتو برای انواع ساز های مختلف مانند ماندولین، ویولنسل، فلوت، ویولا د آمور، و ریکوردر تصنیف کرده است. از این مجموعه حدود ٢٣٠ کنسرتو برای ساز #ویولن نوشته شده زیرا آنتونیو همانند پدرش یک ویولنیست بود!

یوهان سباستین #باخ از طرفداران ویوالدی بود و بسیاری از آثار او را برای کیبورد، هارپسیکورد و ارگ تنظیم کرد!

ویوالدی به دعوت شارل ششم به وین سفر کرد اما مدتی بعد امپراتور درگذشت و آنتونیو بدون حمایت مالی رها شد. او حتی مجبور بود بعضی آثار خود را بفروشد تا مخارج زندگی را تامین کند. در آخر این هنرمند بزرگ در فقر از دنیا رفت و حتی در مراسم تدفین ساده و مختصرش موسیقی اجرا نشد و تنها صدای ناقوس کلیسا شنیده شد!

داستان زندگی آنتونیو ویوالدی در سال ٢٠٠۵ به فیلمی به نام “ویوالدی: شاهزاده ای در ونیز” تبدیل شد و در همچنین نمایشنامه ای به نام “فرشته و کشیش سرخ” از زندگی او نوشته شد.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

⭕ مطالعه بیوگرافی کامل و شنیدن نمونه آثار در پست های قبلی با استفاده از هشتگ #آنتونیو_ویوالدی

 

Source: Connollymusic – Classicfm
@partmusicschool

معرفی آلبوم جالبوت

 

آلبوم جالبوت اولین اثر گروه موسیقی فیوژن #جالبوت است که پس از چند سال فعالیتِ این گروه منتشر شده است. این گروه از سال نود و سه در بندر عباس شروع به کار کرده است (جالبوت نوعى کشتى چوبى بادبانى ست که در گذشته مورد استفاده ى دریا نشینان خلیج فارس قرار میگرفته است)

فضای کلی گروه در بستری از موسیقی فولک هرمزگان با رگه هایی از #بلوز، فانک، پراگرسیو و حتی رِگِه شکل می‌گیرد و به نسبت از فضای پاپ آن کاسته شده است. این مجموعه شامل ده آهنگ باکلام بوده و در آن از ترانه های محمود طلوعی، عبدی محب، ابراهیم منصفی، علیخان حبیب زاده و فاطمه رضایی و نیما یوشیج استفاده شده است. محمدعلی ذاکری خوانندگی و سرپرستی گروه را بر عهده دارد و از نوازندگان این گروه می‌توان به حامد حمیدزاده، محسن خاش، آیدین رادکیا، آرش رئیسی، آرشام غفوری، آرین ملکیان و هومن عمادی اشاره کرد.

تهیه آلبوم از سایت بیپ تونز

https://beeptunes.com/album/558190863/

Source: Beeptunes. @Paskang @Jalboat
@partmusicschool

 دانلود دموی آلبوم

ایزاک پرلمن از نکات مهم تمرین موسیقی میگوید

 

بدون شک #ایزاک_پرلمن یکی از بزرگترین نوازندگان #ویولن در دنیای موسیقی است. در این مطلب، مصاحبه “کلاسیک اف ام” با این موسیقیدان را می خوانیم که در آن به برخی نکات مهم تمرین و اجرای موسیقی اشاره میکند.

تمرین شما باید آرام و با تمرکز بالا باشد. با عجله و بی صبری، تمرین شما بازدهی لازم را نخواهد داشت. من ترجیح میدهم ٢ ساعت تمرین با تمرکز داشته باشم تا ٨ ساعت تمرین بی وقفه و بدون حضور ذهن.

برای تمرین خود برنامه ریزی و هدف گذاری داشته باشید. بهتر است قبل از شروع تمرین بدانید برای برطرف کردن چه مشکلی تمرین میکنید، قطعه خود را به بخش های کوچک تقسیم کرده و در هر بخش روی یک مسئله خاص تمرکز کنید.

هرگز یک بخش را چندین بار پشت سر هم تکرار نکنید. با دقت به اجرای خود گوش کنید تا یک تمرین را به صورت اشتباه تکرار نکنید و الگوی اشتباه در ذهن شما نقش نبندد.

بسیاری از هنرجویان فکر میکنند که هرچه بیشتر تمرین کنند برای آنها مفید تر است، برخی حتی روزانه تا ٨ ساعت تمرین میکنند! این طرز فکر به طور کلی اشتباه است. به عقیده من روزانه بین ۴ تا ۵ ساعت تمرین برای هنرجویان حرفه ای موسیقی کافیست، بیش از این زمان برای شما نتیجه بخش نبوده و بازدهی کافی را نخواهید داشت، همچنین ممکن است به بدن خود فشار وارد کرده و آسیب بزنید. خود من هم در جوانی روزانه تنها ٣ ساعت به تمرین می پرداختم.

لازم است بدانید که واقعا نمیتوان استرس و اضطراب اجرا را از بین برد، تنها کاری که می توان کرد این است که با ترس و اثری که در نوازندگی شما میگذارد آشنا بشوید تا بتوانید با آن کنار بیایید. برای برخی این ترس باعث لرزش دست و آرشه و برای برخی باعث آرام و غیر جسورانه نواختن میشود. کافی است تاثیری که بر اجرای شما میگذارد را بشناسید، بدانید که یک اتفاقِ آشنا است و خیلی وقت ها پیش می آید، در این صورت میتوانید با اضطراب اجرا کنار بیایید.

یک توصیه به افرادی که موسیقی را به طور حرفه ای دنبال میکنند:

به عقیده من هدف نهایی در این حرفه این است که از موسیقی ای که اجرا میکنیم لذت ببریم، موسیقیدان بودن و توانایی گذراندن زندگی به عنوان یک موسیقیدان توفیق بزرگی است. چه نوازنده ارکستر باشید یا به تنهایی ساز بزنید، مهم این است که کاری را که به آن عشق می ورزید ادامه دهید و از آن لذت ببرید.

باید انعطاف پذیر بوده و ذهن خلاق داشته باشید، فکر نکنید که تنها راه موفقیت یعنی سولیست یک ارکستر بودن! یک موسیقیدان میتواند با گروه های مختلف ساز بزند، به تنهایی اجرا کند، به تدریس موسیقی بپردازد و ژانر های مختلفی از موسیقی را تجربه کند. حتی اگر دوست دارید موسیقی پاپ بنوازید و آن را تجربه کنید و از موقعیت های مختلف برای اجرای موسیقی استفاده کنید. برای من همین نکته که یک موسیقیدان هستم و از راه موسیقی زندگی خود را میگذرانم کافی و مهم است.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت

 

Source: https://www.classicfm.com/artists/itzhak-perlman/practice-tips/

@partmusicschool

موسیقی فیلم جوکر

 

 

جوکر فیلم سینمایی محصول سال ۲۰۱۹ است که داستان آن برپایه شخصیت شرور جوکر از دی‌سی کامیکس نوشته شده‌است. این فیلم داستان زندگی کمدین شکست‌خورده‌ای را دنبال می‌کند که بعد از تجربه‌های تلخ متعدد، وارد دنیای جرم و جنایت شده و با لقب جوکر به شهر بازمی‌گردد.
جوکر تا به امروز مورد تحسین مخاطبان و منتقدان قرار گرفته و جایزه های مهمی مانند گلدن گلوب در زمینه های مختلف از جمله بهترین موسیقی متن را از آن خود کرده است.
موسیقی این فیلم توسط آهنگساز ایسلندی #هیلدور_گوئنادوتیر ساخته شده که در مطالب گذشته (موسیقی سریال #چرنوبیل ) از او صحبت کرده ایم.

هیلدور ساخت موسیقی جوکر را قبل از تولید فیلم و با خواندن فیلمنامه، بر اساس ذهنیت خود از کاراکتر جوکر آغاز کرد. کارگردان فیلم دست او را برای آهنگسازی بسیار باز گذاشته و از او خواست موسیقی را با احساسات خود پیش ببرد.
هیلدور برای ساخت موسیقی این فیلم سعی کرده از هارمونی های پیچیده استفاده نکند و با استفاده از ملودی های ساده و فضاسازی موسیقی، فضای تیره و مالیخولیایی این کاراکتر را در موسیقی نشان دهد.

هیلدور برای شخصیت جوکر ساز ویولنسل را انتخاب کرده و بیشتر موسیقی این فیلم برای ویولنسل و آنسامبل زهی نوشته شده است. موسيقی جوکر بر خلاف آثار شخصی کاملا آوانگارد گوئنادوتیر، ساختار کلاسیک داشته و ملودیک و دارای تم مشخص است. او به طور همزمان مشغول ساخت موسیقی چرنوبیل و جوکر بوده و دو دنیای کاملا متفاوت با رنگ آمیزی متضاد را در هر یک از این آثار بوجود آورده است.

در این فیلم همچنین از چند ترانه انتخابی استفاده شده است. موسیقی فیلم جوکر برنده جایزه #گلدن_گلوب بهترین موسیقی متن شده و اکنون نامزد دریافت جایزه #اسکار نیز هست.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

source: wikipedia
@partmusicschool

دانلود موسیقی فیلم در لینک زیر

موسیقی فیلم جوکر

معرفی آلبوم عاشقانه های دور

آلبوم “عاشقانه‌های دور” اثری است با آهنگسازی و خوانندگی حسین محمدی

این مجموعه شامل ٩ آهنگ باکلام است که در آنها از سروده‌های شاعران کهن همچون حافظ، سعدی، عطار نیشابوری، مولانا و باباطاهر همدانی بهره گرفته شده است.

آلبوم عاشقانه‌های دور حاصل تعامل تجربیات آهنگسازی، نوازندگی و آوازی حسین محمدی با اشعار کلاسیک پارسی و عناصر موسیقی ایرانی در آلبومی «غیر کلاسیک» است.

اشعار انتخابی عاشقانه‌اند و از دغدغه آهنگساز برای استفاده از شعر پُرمغز کلاسیک حکایت دارند. رگه‌هایی از موسیقی پاپ، جز، راک و کلاسیک را در قسمتهای مختلف این قطعات می‌توان شنید.

 هم اکنون می‌توانید این آلبوم را به صورت #رایگان از طریق

www.oldserenades.ir

و کانال تلگرام

@oldserenades

دانلود کنید. همچنین امکان دانلود یا شنیدن آنلاین این آلبوم به صورت رایگان از سایت‌ و اپلیکیشن بیپ تونز، نواک و

soundcloud

با لینک‌های زیر فراهم شده است.

https://beeptunes.com/album/555742881/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1

http://share.navaak.com/album/5df72f37b13ddbe8c70a01ed

@partmusicschool

٢۵ آذر، سالروز درگذشت نصرالله زرین پنجه و پرویز منصوری

 

 

نصرالله زرین پنجه، نوازنده سرشناس تار و آهنگساز بود. وی در سال ۱۲۸۵ در تهران به دنیا آمد. در ۱۳ سالگی نزد ربیع خان برادر درویش‌خان به نواختن تار
مشغول شد و سپس به خدمت موزیک نظام درآمد.
مدتی نزد مرتضی نی‌داوود و یحیی زرپنجه و علی اکبر شهنازی تعلیم گرفت تا این که با موسی معروفی آشنا شد و ردیفی را که او روایت کرده بود، نواخت. در سال ۱۳۲۰ که علی نقی وزیری به هنرستان موسیقی بازگشت، دوباره نزد حسین سنجری به آموختن تار مشغول شد و در اثر تشویق روح‌الله خالقی از وزارت دارایی به وزارت فرهنگ منتقل شد.

وی ضمن تدریس در هنرستان موسیقی ملی در تدوین کتاب‌های مقدماتی تار و سه تار نقش ارزنده‌ای ایفا کرد. زرین‌پنجه سال‌ها با رادیو همکاری داشت و رهبر ارکستر سازهای ایرانی رادیو بود و قطعه های بسیاری ساخت که اجرا شد. همچنین اتود ها و تمرین‌های او برای تار در کتاب سوم تار و سه‌تار هنرستان به کوشش حسین علیزاده به چاپ رسیده‌اند.

پرویز منصوری مدرس موسیقی، مترجم و مولف بود. وی در اسفند ١٣٠٣ در همدان متولد شد. ویولن را نزد استاد موسی خان نی داوود و روبیک گریگوریان فرا گرفت. او دوره ی آموزش آهنگسازی را با حسین ناصحی پشت سر گذاشت و بدون کنکور وارد رشته آهنگسازی شد.
در سال ١٣۴١ به اتریش رفت و در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی در رشته آهنگسازی زیر نظر هانس یلینگ به تحصیل پرداخت.
در سال ١٣۴٩ پس از اتمام تحصیل به ایران بازگشت و مشغول تدریس در هنرستان های موسیقی، دانشگاه و تلویزیون شد.

منصوری چه در ترجمه و چه تالیف آثار موسیقایی از اولین و جدی ترین مؤلفان این رشته به زبان فارسی بوده است. تنوع موضوع درآثار او نیز قابل توجه است و محدود به یک حوزه خاص نمی شود: از تئوری موسیقی تا هارمونی تحلیلی، از ارکستراسیون ریشارد اشتراوس تا کاوشی در قلمرو موسیقی ایرانی، و… به ویژه دو کتاب عالی او که به چاپ های متعدد رسیده اند: «چگونه خوب بشنویم» و «چگونه از موسیقی لذت ببریم».

شناخته ‌شده‌ ترین اثر منصوری، “تئوری بنیادی موسیقی” است که تا به امروز نزدیک به ۴٠ بار تجدید چاپ شده است و در سال ٧١ هم به عنوان کتاب سال موسیقی برگزیده شد. پرویز منصوری در ٢۵ آذر سال ١٣٩٠ در اتریش درگذشت.

source: deconik|wikipedia|hamshahrionline

ویکتور بورگه، شاهزاده کمدی دانمارک

 

#ویکتور_بورگه کمدین، پیانیست و رهبر ارکستر مشهور دانمارکی بود. بورگه در شهر کپنهاگ و در خانواده ای متولد شد که پدر و مادرش هر دو موسیقی دان بودند. او نواختن پیانو را در سن ۲ سالگی آغاز کرد و وقتی که تنها ۸ سال سن داشت، اولین رسیتال پیانویش را ارائه داد.

بورگه در سال ۱۹۱۸ جایزه‌ای به عنوان کمک هزینه کامل تحصیل در آکادمی رویال دانمارک دریافت کرد و نزد اساتیدی مانند فردریک لماند (شاگرد #فرانتس_لیست ) و اگون پیتری (شاگرد بوسونی) به فراگیری پیانو پرداخت.

اولین کنسرت بزرگ وی در سال ۱۹۲۶ در تالار موسیقی دانمارک برگزار شد. چند سال بعد تورهای گسترده‌ای در اروپا برگزار کرد. پس از سالها فعالیت در زمینه موسیقی کلاسیک، او به استند آپ کمدی و استفاده از طنز و شوخی در اجراهایش روی آورد.

با اوج‌گیری فعالیت نازی‌ها به زبان طنز شروع به انتقاد از آن‌ها نمود و با اشغال دانمارک به سوئد و سپس فنلاند فرار کرد. نهایتاً در سال ۱۹۴۰ و تنها با مبلغ ۲۰ دلار به امریکا مهاجرت کرد!

خیلی زود برنامه های رادیویی و تلویزیونی او در سراسر آمریکا و اروپا مورد استقبال گسترده قرار گرفت و به او عنوان شاهزادهٔ طنز دانمارک داده شد. ویکتور بورگه سرانجام پس از سال‌ها فعالیت هنری در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۰ درگذشت.

 Source: Wikipedia
ویدیو ها در کانال تلگرام پارت