زادروز بلا بارتوک

 

بلا بارتوک یکی از بزرگترین آهنگسازان و موسیقی شناسان مجارستان، و از پیشگامان موسیقی مدرن در دنیا بود.
او به ‌خاطر مطالعه بر روی موسیقی محلی کشورهای اروپای شرقی از بنیانگذاران موسیقی‌شناسی قومی به‌شمار می‌رود. سبک آهنگسازی بارتوک بسیار بکر بوده و از ملودیها و ریتمهای موسیقی مجار و دیگر کشور های اروپای شرقی استفاده کرده است.

بلا بارتوک در ۲۵ مارس به دنیا آمد. او از همان ابتدای کودکی استعداد خود در زمینه موسیقی را شناخت و به نقل از گفته های مادرش او در سنین پایین می توانست تفاوت بین ریتم های مختلف رقص های محلی را تشخیص دهد. مادر بارتوک به او در دوران کودکی آموزش پیانو داد و وی توانست در همان دوران ابتدای زندگی اش ۴۰ قطعه موسیقی با پیانو به خوبی بنوازد.
موسیقی بارتوک در ابتدا بسیار تحت تاثیر یوهان اشتراوس، یوهان برامس و کلود دبوسی بود.

در سال ۱۹۰۷، بلا بارتوک به آموزش پیانو در آکادمی رویال پرداخت. این موقعیت باعث شد که او دیگر به تورهای مختلفی در اروپا به عنوان پیانیست نپردازد و از این طریق در مجارستان کار کند. بارتوک در این دوره شاگردان بسیاری را نظیر “جورج سُلتی” “گورگ شَندور” “لیلی کراوس” و …تربیت کرد.

بعد از آن بارتوک همراه با زُلتان کودای به جستجو و پژوهش در مورد موسیقی محلی اقوام مختلف مجارستان، موسیقی کولی های اروپای شرقی، موسیقی اقوام آسیایی، آسیای مرکزی، آناتولی و سیبری پرداخت.
در سال های جنگ جهانی، از ارتش مجارستان که طرف آلمان های نازی بودند متنفر بود و از اجرای کنسرت برای آلمان های نازی امتناع می کرد. که همین عقیده ضد فاشیست سیاسی بارتوک برای او مشکل ساز شد، بنابراین به آمریکا مهاجرت کرد.
در آنجا به عنوان پیانیست و اتنوموزیکولوژیست بسیار شهرت داشت، اما سبک آهنگسازی او خیلی مورد توجه قرار نمیگرفت و درآمدش از آموزش و اجرا بود.
سرانجام در ۲۶ سپتامبر ۱۹۴۵ در اثر سرطان خون درگذشت و آخرین اثرش کنسرتو ویولا توسطِ دوستِ صمیمی اش “تیبور شرلی” به پایان رسید.
source: English Wikipedia

رقص های رومانیایی سه و چهار

سوئیت رقص برای پیانو شماره سه

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *