زادروز همایون شجریان

 

همایون شجریان ، فرزند استاد محمدرضا شجریان در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران در خانواده‌ای سرشار از موسیقی متولد شد.

از کودکی علاقه به موسیقی در او نمایان بود تا آن که با تشخیص پدر نزد ناصر فرهنگ‌فر به فراگیری تکنیک و شناخت ریتم پرداخت و چند سالی هم آموختن را نزد جمشید محبی ادامه داد.
از ده‌سالگی به همراه خواهرانش نزد پدر آواز را شروع کرد و در دوران بلوغ روزانه تکنیک آواز و صداسازی را به‌صورت فشرده فراگرفت.

در همان زمان به هنرستان موسیقی رفت و کمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود انتخاب کرد و در خارج از هنرستان به ادامهٔ فراگیری آن نزد اردشیر کامکار و آشنایی با تار و سنتور پرداخت.

او از سال ۱۳۷۰ به‌همراه محمدرضا شجریان در کنسرت‌های آمریکا، اروپا و ایران اجرا داشت و از ۱۳۷۸ به بعد در صحنهٔ کنسرت‌ها به هم‌خوانی با پدرش پرداخت.

همایون شجریان کنسرت‌های بسیاری را با بزرگان موسیقی اجرا کرده و آثار زیادی را به همراه آنان در ایران و جهان منتشر کرده‌است که می‌توان به آلبوم کنسرت‌های «بی تو بسر نمی‌شود» و «فریاد» اشاره کرد که هردو اثر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه “گرمی” شدند.

اولین آلبوم همایون شجریان که به تنهایی خوانندگی آن را بر عهده داشت «نسیم وصل» نام دارد که آهنگ‌سازی آن را محمدجواد ضرابیان بر عهده داشته و در سال ۱۳۸۲ منتشر شد.
این سرآغازی بود بر اجرای کنسرت‌ها و آلبوم‌های مستقل او.

“خداوندان اسرار” که هجدهمین آلبوم موسیقی همایون شجریان به حساب می‌آید که به عنوان خواننده اصلی در آن حضور دارد و بعد از تجربه موفق و جهانی «مستور و مست» یک اثر پنج قسمت است که به صورت صوتی و تصویری و یک مستند به نام «آنسوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد عرضه خواهد شد.

«نگران شدم که از همایون، خواننده درنیاد» این جمله ای است که محمدرضا شجریان درباره پسرش همایون می‌گوید. اما امروز همایون شجریان، مستقل از پدر خود یکی از نامدارترین هنرمندان ایران در عرصه موسیقی است.

همایون همیشه سعی کرده جلوه تازه ای از قدرت صدا و استعداد خواندنش را به نمایش بگذارد.
او تنوع سلیقه های مخاطب را به طور مستمر رعایت و همیشه از همکاری با گروه های موسیقیایی مختلف و چالش های جدید استقبال کرده تا نشان بدهد همیشه فرزند زمانه خودش بوده.

source: wikipedia. bartarinha. fa.euronews
@partmusicschool
👇👇👇
همایون شجریان
“عاشقی”
بخشی از موسیقی فیلم  یک گزارش واقعی
آهنگساز: فردین خلعتبری

بخشی از ترانه “با من صنما”
آهنگساز: سهراب پورناظری

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *