ریچارد اشتراوس

 

#ریشارد_اشتراوس در ١١ ژوئن ١٨۶۴ در آلمان متولد شد. پدرش فرانتس، نوازنده ی هورن بود و آموزش موسیقی به او را از کودکی آغاز کرد. او از ۶ سالگی ایده های خود را می نوشت و در ٨ سالگی نواختن ساز ویولن را فراگرفت.

١٠ ساله بود اپراهای #واگنر را شنید و تحت تاثیر آنها بخصوص “تانهویزر” و “لوهنگرین” قرار گرفت، اما پدرش او را از آموختن موسیقی واگنر منع کرده بود! تنها در ١۶ سالگی توانست برای اولین بار پارتیتور تریستان و ایزولده را مطالعه کند، و از آن پس موسیقی واگنر بر او تاثیر فراوانی گذاشت.

در ١٨ سالگی برای تحصیل در رشته فلسفه وارد دانشگاه مونیخ شد. پس از آن به برلین رفت و رهبری ارکستر را زیر نظر هانس فون بولو فرا گرفت و پس از آن به رهبری ارکستر در کنار آهنگسازی مشغول شد.

در همین سال ها با خواننده مشهور سوپرانو “پولین دو آنا” ازدواج کرد، پولین الهام بخش بسیاری از آثار بزرگ اشتراوس بود.

در سال ١٨٨۵ با الکساندر ریتر، ویولنیست و آهنگساز ملاقات کرد، او ریشارد را تشویق کرد تا به نوشتن #پوئم_سمفونیک روی بیاورد. نتیجه ملاقات با ریتر و تاثیرات او، خلق آثار مهمی با مبنای فلسفی همچون “مرگ و دگرگونی” “چنین گفت زرتشت” و یا بر مبنای داستانی، مانند”دون ژوان” … بود.

اشتراوس مجموعه ای از آثار موسیقی مجلسی، آوازی، سفمونی ها و قطعاتی برای ساز سولو با همراهی ارکستر دارد، اما در کنار پوئم سمفونیک های مشهورش، #اپرا های او اهمیت فراوانی دارند.

شاید یکی از مهم ترین اپراهای او اپرای “سالومه” باشد که بر اساس نماشنامه ای از اسکار وایلد نوشته شد، این اپرا در اولین اجرا با عکس العمل های شدیدی مواجه شد، اما مورد علاقه همگان قرار گرفت و باعث شهرت هرچه بیشتر اشتراوس نه فقط در آلمان، بلکه در تمام اروپا شد.

اشتراوس به آواز سوپرانو علاقه فراوان داشت و خواننده سوپرانو همواره در اپراهای او نقش مهم و اصلی را ایفا می‌کند. از دیگر اپراهای مهم او میتوان به “الکترا” اشاره کرد که هارمونی و بافت آن حتی از سالومه نیز مدرن تر و پیچیده تر بود.

در دوران حکومت نازی ها فضای حاکم در آلمان بسیار محافظه کارانه تر شد. گفته شده که اشتراوس در آن زمان هرگز سیاسی نبود و با نازی همکاری نداشت و حتی مدتی را در حبس خانگی به سر برد، اما او مدتی به عنوان رییس مرکز فرهنگ و موسیقی آلمان برگزیده شده بود.

پس از پایان حکومت نازی ها، اشتراوس در ٨٠ سالگی به آهنگسازی قطعه “متامورفوس” (دگردیسی) پرداخت از تراژیک ترین آثار اوست و یادآور تاثیرات جنگ جهانی دوم است.

این اثر مرثیه ای بود برای فرهنگ از دست رفته ی آلمان به دلیل جنگ جهانی دوم و آثار مخرب آن.

ریشارد اشتراوس در سال ١٩۴٩ و در ٨۵ سالگی از دنیا رفت.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”
Source: Wikipedia. Classicfm. 52composerd

نمونه آثار ریشارد اشتراوس در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *