گوستاو هُلست

 

 گوستاوهولست آهنگساز و مدرس موسیقی در ۲۱ سپتامبر ۱۸۷۴ در چلتنهام انگلستان به دنیا آمد. خانواده او همگی موسیقیدان بودند، پدر بزرگش نوازنده #هارپ و آهنگساز بود، پدرش نوازنده #پیانو #ارگ و رهبر گروه کر، و مادرش خواننده بود.

به دلیل مشکلی که در دستش وجود داشت، نوازندگی پیانو را رها کرده و موسیقی را با فراگیری ساز #ترومبون در کالج سلطنتی لندن ادامه داد و پس از اتمام تحصیلات، به نوازندگی در ارکستر های مختلف و سپس تدریس موسیقی پرداخت، به گفته دوست و همکارش #رایف_فون_ویلیامز او معلمی بی نظیر بود.

در سال ١٩٠٣ بود که تصمیم گرفت نوازندگی در ارکستر را رها کرده و بیشتر بر آهنگسازی تمرکز کند. او در آهنگسازی از #ریشارد_واگنر و #ریشارد_اشتراوس تاثیر گرفته بود، و مانند فون ویلیامز، به استفاده از ترانه های محلی و فلکلور انگلستان علاقمند بود و توانست با ترکیب این دو، به بیان شخصی خود در آهنگسازی دست یابد.

هولست در خلق آثارش از ادبیات و شعر الهام می گرفت. او حدود ٢٠٠ اثر در ژانر های مختلف مانند #اپرا #باله ، موسیقی کرال و … از خود به جای گذاشت، اما می توان گفت که مشهور ترین اثر او، سوئیت “سیاره ها” است، اثری که ایده خلق آن در ١٩١٢ در اسپانیا و هنگامی که به ستاره شناسی علاقمند شده بود به ذهنش رسید.

این سوئیت ارکسترال دارای هفت موومان است که هر کدام نام یکی از سیاره‌ها و ویژگی نجومیشان را از دیدگاه زمین ( هولست)بیان می کنند.

در کنار حرفه آهنگسازی، هولست معلمی بی نظیر بود، او سنت های تعلیم موسیقی را تغییر داد و شیوه نوین آموزش موسیقی را در مدارس انگلستان پایه گذاری نمود و تا پایان عمر به تدریس در مدرسه سنت پاول و ریاست بخش موسیقی کالج مورلی پرداخت.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

دانلود نمونه آثار در کانال تلگرام آموزشگاه موسیقی پارت

source: 52composers. wikipedia
@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *