تاریخچه اپرا، قسمت آخر

“اپرای قرن بیستم و معاصر”

نقش و تاثیر سیاست بر هنر در قرن بیستم بسیار پر رنگ تر از قبل بود. میتوان تاثیر سیاست بر موسیقی را در اپرای #لیدی_مکبث از متسنسک اثر #دمیتری_شستاکویچ دید. در اولین اجرای این اپرا، استالین نیز به تماشای آن نشسته بود، از آن زمان بود که همه‌ی نگاه‌های سیاسی متوجه‌ی این آهنگساز بزرگ روس شد. از آن شب، و با چاپ مقاله‌هایی در روزنامه‌های رسمی شوروی و پس از اعلام لغو مجوز در روزنامه « پراودا»، نمایش این اپرا ممنوع شد و آهنگساز به عنوان دشمن مردم شناخته شد!

در سال ١٩۴١ در انگلستان، اپرای #پیتر_گریمز اثر #بنجامین_بریتن خلق شد که یکی دیگر از مهم ترین آثار قرن بیستم و با درونمایه ای سیاسی است، اپرایی که در اولین اجرای خود بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به اندازه لا بوهم و مادام باترفلای نیز فروش داشت! این اپرا درباره مرد ماهیگیری است که به اشتباه مورد بازجویی به دلیل مرگ شاگردش قرار گرفته و از سوی جامعه طرد می شود.

در سال ١٩٨٧ و در اپرای #نیکسون_در_چین اثر #جان_آدامز در هم آمیختگی سیاست و هنر به اوج خود رسید. این اثر که نخستین اپرای جان آدامز بود ملهم از سفر رئیس‌جمهور آمریکا ریچارد نیکسون به چین در سال ۱۹۷۲ است. در ابتدا رویکرد منتقدین به این اپرا با تردید همراه بود ولی در گذر زمان به عنوان یکی از مهمترین اپراهای آمریکایی شناخته شد.

برخی از اپراهای مهم قرن بیستم عبارتند از:
“جنگ و صلح” اثر #سرگئی_پراکفیف “قلعه ی دوکِ ریش آبی” اثر #بلا_بارتوک “گویِسکاس” اثر #انریکه_گرانادوس اپرای “بلبل” اثر #ایگور_استراوینسکی “پورگی و بس” اثر #جرج_گرشوین اپرتای “کاندید” اثر #لئونارد_برنستاین و …

در آخر باید گفت تا زمانی که داستانی برای گفتن و ایده ی جدیدی برای مطرح کردن وجود داشته باشد، هنر اپرا به شکوفایی خود ادامه خواهد داد و همواره روشی برای بیان عشق، درد و رنج و حقیقت زندگی انسان خواهد بود.

“ترجمه شده توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

مشاهده ویدیو ها و دانلود نمونه های اپرای معاصر در کانال تگرام آموزشگاه موسیقی پارت

Source: sfopera-musicwithease-wikipedia-کتاب هیاهوی زمان
@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *