چند نکته جالب درباره آنتونیو ویوالدی

 

آنتونیو_ویوالدی، خالق بیش از ٨٠٠ اثر ارزشمند از جمله چهار فصل و گلوریا، در روز ۴ مارس ١۶٧٨ همراه با زلزله ای مهیب که ونیز را لرزاند به دنیا آمد!

در ادامه چند نکته جالب درباره این موسیقیدان را خواهیم خواند.

آنتونیو_ویوالدی به عنوان فرزند ارشد خانواده ای مرفه در ونیز، در سال ١٧٠٣ کشیش شد. اما او به وظایف خود عمل نمیکرد و ترجیح میداد زندگی اش را وقف موسیقی کند.

به دلیل موهای قرمز رنگی که از پدرش به ارث برده بود، دوستانش به او لقب “پرته روسو” (کشیش سرخ) را داده بودند. البته موی سفیدی که در تصاویر نقاشی شده از او میبینید کلاه گیس بوده است!

Il Gran Mogol بسیاری از آثار آنتونیو ویوالدی تا مدت ها بعد از مرگ او هرگز اجرا و شنیده نشدند، بخشی از آن ها گم شده و یا پنهان شده بودند. کنسرتو فلوت در سال ٢٠١٠ در اسکاتلند و نسخه های دست نویس اپرای “اورلاندو فیوریوزو ” در سال ٢٠١٢ پیدا شد!

ویوالدی ٣٧ سال از زندگی خود را وقف تدریس موسیقی و رهبری گروه کر در مرکزی مخصوص کودکان بی سرپرست کرد.

مجموعه “چهار فصل” از اولین و مهم ترین نمونه های موسیقی برنامه ای بوده و به توصیف فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان می پردازد. ویوالدی اشعار کوتاهی را برای توصیف هر فصل بر روی نسخه دست نویس مجموعه چهار فصل خود نوشته که هنوز مشخص نیست شاعر آنها که بوده و ممکن است نوشته خودش باشند.

او حدود ۵٠٠ کنسرتو برای انواع ساز های مختلف مانند ماندولین، ویولنسل، فلوت، ویولا د آمور، و ریکوردر تصنیف کرده است. از این مجموعه حدود ٢٣٠ کنسرتو برای ساز #ویولن نوشته شده زیرا آنتونیو همانند پدرش یک ویولنیست بود!

یوهان سباستین #باخ از طرفداران ویوالدی بود و بسیاری از آثار او را برای کیبورد، هارپسیکورد و ارگ تنظیم کرد!

ویوالدی به دعوت شارل ششم به وین سفر کرد اما مدتی بعد امپراتور درگذشت و آنتونیو بدون حمایت مالی رها شد. او حتی مجبور بود بعضی آثار خود را بفروشد تا مخارج زندگی را تامین کند. در آخر این هنرمند بزرگ در فقر از دنیا رفت و حتی در مراسم تدفین ساده و مختصرش موسیقی اجرا نشد و تنها صدای ناقوس کلیسا شنیده شد!

داستان زندگی آنتونیو ویوالدی در سال ٢٠٠۵ به فیلمی به نام “ویوالدی: شاهزاده ای در ونیز” تبدیل شد و در همچنین نمایشنامه ای به نام “فرشته و کشیش سرخ” از زندگی او نوشته شد.

“ترجمه توسط آموزشگاه موسیقی پارت”

⭕ مطالعه بیوگرافی کامل و شنیدن نمونه آثار در پست های قبلی با استفاده از هشتگ #آنتونیو_ویوالدی

 

Source: Connollymusic – Classicfm
@partmusicschool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *