زندگینامه آرام خاچاتوریان

 

آرام خاچاتوریان آهنگساز و رهبر ارکستر، یکی از موسیقیدانان قرن بیستم است، آثار او در زمره محبوب ترین قطعات هنری معاصر قرار دارند.

آرام خاچاتوریان در 6 ژوئن 1903 در حومه شهر تفلیس، در خانواده ای فقیر ارمنی متولد شد.
در آن زمان در این شهر مدرسه موسیقی و سالن اپرای ایتالیایی وجود داشت و هنرمندان مشهور آن دوره مانند راخمانینف به آنجا آمد و شد داشتند.

خاچاتوریان شهر زادگاهش را “شهر نواها” می خواند، او در این شهر با ترکیبی از موسیقی ملل مختلف آشنا شد و تاثیرات بسیاری پذیرفت.

خاچاتوریان از همان آغاز مجذوب موسیقی سنتی ارمنی شد. در دورهٔ تحصیل در مدرسه نواختن هورن را آموخت و با آموختن دقیق زبان روسی در سن ۱۹سالگی به مسکو رفت تا در آنجا تحصیل کند. چند ماه نگذشت که خاچاتوریان رشتهٔ خود را عوض کرده و در مؤسسه آموزش موسیقی کالج موسیقی دولتی گنسین در رشتهٔ ساز ویلونسل نام‌نویسی کرد.

خاچاتوریان سه سال بعد وارد کلاس آهنگ‌سازی و یک سال پس از آن وارد کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو شد. وی در آن‌جا تحت نظر استادانی هم‌چون نیکولای میاسکوفسکی و میخائیل گنسین آموزش دید.

آرام خاچاتوریان در این کنسرواتوار به همراه سرگئی _پروکفیف و دمیتری شوستاکوویچ به عنوان یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین آهنگ‌سازان دورهٔ شوروی شناخته شد.

از میان آثار او میتوان به باله های Gayane و اسپارتاکوس، کنسرتو پیانو، ویولن، ویولنسل و راپسودی های مختلف، سمفونی ها و آثار مشهوری برای موسیقی متن فیلم و تلویزیون اشاره کرد.

استعداد و توانایی این آهنگساز برجسته بیش از هرچیز در سمفونی هایش دیده می شود.
کنسرتو پیانو و کنسرتو ویولن او در سالهای 1936 و 1940 با استقبال بی نظیری رو به رو شدند و از موفقیت های بزرگ زندگی هنری او بشمار می آیند و سبک متمایز و خلاقیت های جسورانه او را به نمایش می گذارند.
source: harmonytalk. wikipedia
@partmusicschool
👇👇👇

#آرام_خاچاتوریان
“والس از سوئیت بالماسکه”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *